Pre svega, trebalo bi uzeti u obzir neke BITNE NAPOMENE, ali da to ne bi odvlačilo pažnju od suštine, evo ih iza spoiler taga...
Nemoguće je jednim tekstom pokriti sve modele vozila i sve njihove varijacije, isto kao što je nemoguće na brz način naučiti nekoga osnovama elektrotehnike i auto-elektrike... Iz tih razloga, imajte sledeće stvari na umu:
1. Ovaj metod ugradnje je isproban na mom Escortu 1991. godišta, koji ima samo dvoja vrata i fabrički izvedenu centralnu bravu. Metod je, koliko je meni poznato, primenjiv i na modele sa 3/4/5 vrata koji imaju isti tip povezivanja motora (4 žice). Međutim, druga godišta istog modela, ili primerci sa drugim nivoima opreme i drugačijim opcionalima (npr. fabrički alarm), ili sa naknadno ugrađenom centralnom bravom - a pogotovo drugi Fordovi modeli mogu da se razlikuju u bitnim detaljima.
2. Posedovanje bilo kakvog uputstva skinutog sa Interneta, pa čak i "zvanične" šeme instalacije - nisu zamena za proveru stvari "uživo", tj. na samom vozilu u koje se ugrađuje modul. Koristite zdrav razum.
3. Da biste uspešno izvršili sve opisane korake, MORATE u najmanju ruku znati kako se koristi unimer (amper/volt/om-metar) i kako se pravilno rukuje lemilicom. Ako bilo koji od ova dva uslova nije ispunjen, NE POKUŠAVAJTE ovo sami; potražite asistenciju nekog iskusnijeg ili prepustite celu stvar profesionalnom instalateru.
4. Kada god radite nešto na instalaciji (pokušavate da locirate žice, spajate instrumente, lemite...), radi sopstvene sigurnosti i bezbednosti vozila, odspojite akumulator (skinite klemu sa negativnog pola). To ne mora biti posebno naglašeno u tekstu, jednostavno se podrazumeva da ste upoznati sa ovom činjenicom i da ćete se toga pridržavati. Vodite računa da ćete nakon toga možda morati da reprogramirate / ponovo unostite kod za pojedine uređaje, kao npr. fabrički radio.
5. Ovo ne mogu dovoljno puta da naglasim: proveravajte, proveravajte, proveravajte - SVE i na svakom koraku. Suviše je lako usled previda napraviti "kratak spoj", a to ĆE dovesti do pregrevanja provodnika, potencijalno i do požara. Osigurač za centralnu bravu "gura" do 20A i treba mu relativno puno vremena da bi prekinuo dovod struje, a dotle može mnogo toga da se desi. Uzgred, PROVERAVAJTE.
6. I naravno, STANDARDAN DISKLEJMER (izvorni srpski izraz, jel'te): pošto živ čovek greši, moguće je da se - i pored najbolje namere - potkrala neka greška u ovom tekstu. Uprkos tome, ako ste se odlučili da sami petljate po kolima, vi ste jedini odgovorni za sve rezultate tog posla. Autor teksta nije profesionalni instalater auto-elektrike i auto-elektronike, i formalno se ograđuje od bilo kakvih posledica do kojih mogu da dovedu nepravilno tumačenje napisanog, ili greške bilo kakve prirode koje su se eventualno potkrale u uputstvu. Konstruktivne sugestije i ispravke će svakako biti uvažene.
PA, DA POČNEMO...
Da biste ugradili daljinsko zaključavanje, potrebno je da imate:
Cene modula sa dva daljinska upravljača kreću se od 15 pa sve do 40 evropskih dukata, ali ne bi trebalo da postoje veće razlike u kvalitetu. U principu svi oni dolaze od "renomiranih" Kung Fu proizvođača (Bear, Giordon, Liqi, Spy, Steeliman...) i imaju veoma slične osnovne funkcije. Odaberite onaj čiji su daljinci na Vas ostavili najbolji utisak. Naravno, ako imate posebne zahteve (mogućnosti daljinskog otvaranja gepeka, zatvaranja prozora itd.) proverite da li odabrani modul ima te opcije.
Uputstvo se (logično) dobija uz modul, ali proverite da li se knjižica koju ste dobili zaista odnosi na uređaj koji je u kutiji. Ako se neko "igrao" i slučajno zamenio knjižice, može da nastane problem... Iako je princip rada isti, redosled žica ili njihova boja ne moraju da budu isti kao što su navedeni u uputstvu za neki drugi modul. Čak i ako je uputstvo zagubljeno ili greškom zamenjeno, nije smak sveta, ali rešavanje tog problema prevazilazi okvire ovog teksta.
Standardan, osnovni alat, bez kojeg ne vredi ni počinjati posao. Ako nemate - kupite (red veličine 25e) ili posudite... mada, ako neko ume da koristi ove uređaje, to obično znači da ih već poseduje. Pored ovoga, zavisno od načina/mesta ugradnje, mogu vam dobro doći i: odvijači u par veličina, klešta, skalpel, alat za skidanje izolacije, "duct" traka, duplofan, itd...
KAKO RADI CENTRALNA BRAVA I KAKO SE TO ČUDO POVEZUJE?
Prvo što treba znati je način funkcionisanja centralne brave na konkretnom vozilu; na Escort-u Mk5 je to izvedeno sasvim jednostavno -- svi motori su vezani paralelno, a prednja dva su "komandujući" (bilo koji od njih može centralno da zaključa ostale), kao što je i prikazano na ovoj shemi:
Kod modela sa više vrata, "podređeni" motori su takođe vezani paralelno sa prethodno pomenutima, i jedino im nedostaje sama brava (ključaonica) sa svojim prekidačem (takvi motori imaju svega tri linije: -, L i U).
Iz šeme se vidi da je u pitanju vezivanje sa "pozitivnim impulsom", tj. pri zaključavanju linija L (Lock) sa 0V (crna boja žice na shemi) poraste na +12V (crvena boja žice na shemi), a U (Unlock) sa +12V padne na 0V. Kod otključavanja se dešava obrnut proces. (Pažnja! Neki kasniji modeli imaju drugačije povezivanje, gde je komanda - negativan impuls.)
Drugo što treba znati je da su uputstva za povezivanje koja stižu uz modul najčešće beskorisna, odnosno da mogu da navedu na pogrešan put. Pojedine kolege sa foruma su iznele primere da su im instalateri rekli da to "ne može da se uradi jer je to Ford, on je suprotan svemu ostalom" ili su im tražili neke sulude vanredne izdatke, takoreći duplu cenu samog modula, "da bi napravili da to radi". Naravno, moram da se ogradim da ne znam kakav je taj konkretan modul koji su kolege imale na raspolaganju, i kakva je brava na konkretnom vozilu... pa ipak, meni takva vrsta argumenta u najmanju ruku zvuči kao pokušaj prodaje magle, ali to je samo moje mišljenje zasnovano na nekompletnim podacima, i kao takvo ništa ne znači. Ono što mogu sa velikom sigurnošću da kažem je da je većinu modula na našem tržištu moguće relativno jednostavno instalirati u Escort Mk5, a verovatno i u druga Ford vozila iz te generacije.
Dodavanjem modula za daljinsko komandovanje, mi želimo da umesto mehaničkog prespajanja (okretanjem ključa ili pomeranjem polugice u vozilu) tu radnju obavljaju releji u samom modulu, kao što je to prikazano na narednoj shemi:
Ovime se ne remeti normalno funkcionisanje "elektro-mehaničke" centralne brave. Na shemi može da se vidi da su dve linije prekinute (simbol "makazica") -- radi se o "normalno zatvorenim" kontaktima releja (tj. onim koji su aktivni "po difoltu" - kada relej nema pobudu). To znači da je modul aktivan samo u trenutku kada se zada komanda preko daljinskog upravljača (i narednih ~0.5s), dok ostatak vremena "spava" i čeka komandu. Aktivacija releja daje već pomenuti "pozitivni impuls", kao što bi se to desilo i sa mehaničkom bravom, i time se prelazi na sledeći korak u ciklusu otključavanja/zaključavanja.
Mana (uslovno rečeno) ovog povezivanja je da je modul "glup"; on nema način da obradi informaciju u kojem se stanju brava trenutno nalazi. Primera radi, ako auto zaključate "ručno" (ključem), nećete moći da ga otključate daljincem - osim ako prvo date i modulu komandu za zaključavanje, pa tek onda za otključavanje. Dakle, brava i modul moraju da budu "sinhronizovani", i ako se nešto desi što bi narušilo "sinhronicitet" (nestanak napajanja, ručno zaključavanje/otključavanje...) treba ga ponovo uspostaviti da bi sve funkcionisalo kako treba.
U ovom trenutku ne bi bilo loše da se odlučite i za lokaciju montiranja modula unutar vozila. Ja sam zbog lakšeg pristupa odabrao da to bude na suvozačevoj strani, pored ECC-IV računara, i ostatak uputstva će pratiti montažu na toj lokaciji.
Prema tome, vezivanje žica bi trebalo da izgleda ovako:
Prikazan je raspored na generičkom modulu koji je korišćen u ovom primeru... a desno je "modifikacija" koju sam napravio tako što sam žice koje nisu potrebne (pored kojih su na shemi "makazice") fizički eliminisao iz jednorednog MOLEX utikača koji se kopča na odgovarajući "češalj" na samom modulu. Takođe sam i zamenio redosled za par žica kako bi mi bilo očiglednije koja žica se gde vezuje (jednostavnije je da razlikujem narandžastu i belu nego da gledam koja od dve bele ima crnu štraftu). Boje žica u kolima na koje se vezuju pojedine linije imaju engleske skraćenice (Bk = crna, Bn = smeđa, Gn = zelena, R = crvena, W = bela, Y = žuta; tamo gde su navedene dve boje, npr. Y/Bn, prva je osnovna boja žice, a druga je boja "štrafte" na žici).
KAKO TO IZGLEDA UŽIVO
Prvi korak je identifikacija žica prema uputstvu za povezivanje koje je stiglo uz modul.
Na ovom modulu su desnih 6 žica (narandžasta, bela, žuta - i tako puta dva) izvodi releja za zaključavanje i otključavanje, potom idu 4 crvene i crne žice koje su vodovi za napajanje i dva tipa signala kojima je moguće (opcionalno) kontrolisati dodatne uređaje putem ovog modula, a na kraju priključka stoje dve (smeđe) žice namenjene za povezivanje signalnih svetala (pozicije, žmigavci)... Levo od MOLEX priključka se nalazi mali dvopinski priključak za LE diodu koja signalizira kada je modul "zaključan".
Potom, nije zgoreg isprobati da li modul funkcioniše, pre njegove ugradnje u kola. U tu svrhu može da posluži kućni izvor napajanja od 12V ili ga možete vezati i na akumulator.
Obratite pažnju na polaritet (+/-) prilikom vezivanja.
Na prethodne dve slike je prikazan modul u "fabričkom" stanju, na žalost nemam uspelu fotografiju nakon "modifikacije" sa treće sheme, na kojoj bi priključak bio malo 'krezav' (sa dva kabla manje) i sa rasporedom boja u skladu sa trećom shemom. Uzdam se u vašu maštu da nadomesti ovaj nedostatak.
U kolima, nakon uklanjanja "trouglaste" plastike enterijera koja prekriva elektroniku lociranu uz suvozačev A stub (tik do vrata) potrebno je iz ležišta polako izvaditi računar kako biste imali neometan pristup kablovima.
U snopu treba naći žice koje vode do vrata i sledećih su boja: crveno/žuta (+ sa akumulatora), smeđa (- sa akumulatora), žuto/smeđa (signal zaključavanja) i belo/smeđa (signal otključavanja).
Obratite pažnju! U isti snop ulazi i ožičenje prednjih zvučnika, koje takođe ima žuto/smeđi i belo/smeđi vod. Lako je prepoznati da to nisu odgovarajući vodovi: na jednom mestu se odvajaju od snopa (kablovi koje mi tražimo su u snopu sa još 10-tak žica), a nedaleko od toga se nalazi i žuta kablovska spojnica, kod mene je bila ubačena u jedan od otvora karoserije ispod izolacije).
Ovo su četiri žice koje su tražene.
Kabl je sve do ovog mesta izolovan plastičnim bužirom, a odavde počinje trakasta tekstilna izolacija snopa koju nije teško razmotati donekle, da bi moglo lakše da se dođe do žica. (Ispod ruke je vidljiva i maločas spomenuta žuta kablovska spojnica za zvučnik u suvozačevim vratima.)
Buduća lokacija modula... Biće zalepljen duplofanom (dvostruko samolepljivom trakom) bočno na oplatu suvozačevog pretinca (obeleženo žutim na slici), a ispod ventilacionog voda (crna, četvrtasta plastična cev vertikalno na slici).
Pre lepljenja, naravno, treba pokupiti vlažnom krpom prašinu i trunje kako bi se lepak "primio".
Da biste bili apsolutno sigurni da je na vozilu brava vezana po principu "pozitivnog impulsa", napravite probu - pipalicama unimera proverite voltažu između L (žuto/smeđeg) i U (belo/smeđeg) voda.
Krokodil štipaljke pomažu da se dopre do provodnika bez skidanja izolacije... Vodite računa da se štipaljke nigde ne dodiruju međusobno, niti sa drugim ogoljenim žicama ili limom karoserije.
Ovo je rezultat koji digitalni voltmetar treba da pokaže kada je centralna brava zaključana...
...a ovo kada je automobil otključan (predznak minus jer su se zamenila mesta "minusu" i "plusu").
(off: da, znam da mi akumulator baš i nije neki, ali malo su tome kumovali i gubici na spojevima... )
Posle toga svesrdno preporučujem "suvu" probu - spojite sve prema shemi vezivanja (treća gore data shema, "modifikacija") i proverite da li brava funkcioniše na zadovoljavajući način. Žmigavce ne morate da vezujete u ovoj fazi, bitno je potvrditi da sam modul funkcioniše kako treba.
Ovo je kritičan momenat. Proverite koliko god treba puta da li je sve ispravno povezano pre nego što priključite nazad struju (vraćanjem prethodno skinute "-" kleme na njeno mesto na akumulatoru).
Prvo proverite ključem, da li "ručno" centralno zaključavanje funkcioniše na uobičajen način. Ako se javlja bilo kakva abnormalnost (motor brave sporije vrti, ništa se ne dešava), istog momenta odspojite struju (skinite "-" klemu) kako biste izbegli skupa oštećenja, a zatim pokušajte da pronađete gde je došlo do greške (npr. kratak spoj na "+" i "-" linijama).
Ako je ručno zaključavanje i otključavanje uspelo, pokušajte isto to putem daljinskog upravljača. Kao i u prethodnom slučaju, ako se javi bilo kakvo oklevanje motora centralne brave ili nešto što ne liči na normalan rad, najpre ukinite dovod struje a onda pokušajte da pronađete uzrok takvog ponašanja (npr. UA ili LA vodovi modula vezani na "-" umesto na "+").
Ipak, verujem da tih problema neće biti, i da će brava u ovom momentu proraditi kako bi trebalo. Posle toga se odspoji akumulator i dovrši se "fizikalisanje".
Potrebno je korektno zalemiti sve vodove (prvo obezbedite dobar mehanički kontakt između provodnika, potom taj kontakt "osigurajte" lemljenjem samog spoja).
Zalemljene vodove treba dobro (svaki ponaosob) izolovati i zatim ceo snop upakovati u prostor pored ECC-IV računara
Modul je zalepljen na svoje mesto, a kablaža sprovedena po za to predviđenim šupljinama instrument-table, tako da ne smeta i da ne bude vidljiva putnicima u kolima. Poželjno je ostaviti da su osigurači lako dostupni, jer se nikada ne zna...
Za dobar domet, antenu treba koliko je god to moguće ispraviti i fiksirati u najvišem položaju. Neko savitljiviji i sitnije građe bi možda uspeo da to uradi ručno, u samom otvoru između krila i instrument-table - ali pošto ja, hm, nisam takav i nisam u tome uspeo morao sam da pribegnem lukavstvu i "upecam" antenu onime što sam imao pri ruci, a zatim da fiksiram (na lakše dostupnom mestu - A stub) samu "pecaljku". Ne bunim se kako radi.
Naposletku, da biste imali i vizuelnu signalizaciju rada modula (zaključavanje, otključavanje, traženje kola na parkingu itd.) lepo bi bilo vezati ga na neki svetlosni i/ili zvučni signal. Ja sam odabrao da to budu žmigavci.
Produžio sam vod od modula (dve smeđe žice) pošto su originalni kablovi jedva dobacili do iza radija, i sproveo sam dve žile do volana, gde sam ih zalemio na vodove koji sa ablendera idu ka sijalicama žmigavaca (crno/zeleni i crno/beli vod). Modul koji sam ja koristio je u sebi već imao diodnu zaštitu od "povratne" struje koja se javlja na ovako vezanom modulu kada žmigavci normalno rade... na nekim drugim modulima će možda morati da se ubace usmerivačke diode kako bi se izbeglo oštećenje modula. Ako niste sigurni, nemojte povezivati izvode žmigavaca!
Iii.. to je to. Uz malo sreće, sada imate u svom vozilu funkcionalnu daljinsku komandu centralnog zaključavanja. Ostale mogućnosti (npr. povezivanje automatskog zatvaranja prozora kada se automobil zaključa, električno otvaranje brave petih vrata itd...) su pitanja ličnih afiniteta i ta problematika neće biti detaljnije obrađena u ovom tekstu. Snađite se.
Primedbe, sugestije, diskusija..... ▼ ▼ ▼